Foto: Pixabay

Afspraakcentrale Adrz zet alles op alles om afspraken te plannen

Vanaf maandag 3 augustus tot en met vrijdag 14 augustus is de Afspraakcentrale van Adrz alleen tussen 8.00 en 12.30 uur bereikbaar voor het maken van afspraken. Deze twee weken zet het ziekenhuis alles op alles om de achterstanden met betrekking tot het inplannen van afspraken weg te werken. 

De achterstanden, die zijn ontstaan doordat Adrz eerder dit jaar de reguliere zorg grotendeels moest stopzetten in verband met het coronavirus (COVID-19), laten zich niet zomaar tussendoor oplossen. Adrz kiest daarom voor een bijzondere oplossing: twee weken lang is het ziekenhuis in de middag niet bereikbaar voor het maken van afspraken. Sjanie van Holten is als waarnemend Bedrijfskundig Manager verantwoordelijk voor de Afspraakcentrale: “Sinds we weer voorzichtig onze reguliere zorg hebben opgeschaald, merken we dat veel mensen zich afvragen wanneer ze bij ons terecht kunnen. We hebben mensen gevraagd ons niet te bellen; zodra we de afspraak hebben gepland, nemen we contact op. Dat blijkt toch lastig. Onze telefoon staat roodgloeiend, waardoor wij alsnog niet toekomen aan het daadwerkelijk plannen van de afspraken. Daarom hebben we besloten om een heel andere aanpak te kiezen en twee weken alleen in de ochtend bereikbaar te zijn.”

Sjanie: “In de zomer krijgen we sowieso minder telefoontjes, dus dit leek ons een goed moment. Als we dit niet doen, blijven we nog maanden achter de feiten aanlopen. Op deze manier kunnen we in twee weken veel mensen inplannen. Overigens kunnen we in twee weken niet onze hele wachtlijst wegwerken. We zorgen ervoor dat we de achterstand die we door corona hebben opgelopen, weer inlopen. Dat betekent dat er na deze inhaalslag nog steeds mensen op de wachtlijst staan bij verschillende specialismen. We kunnen maar een bepaalde periode vooruitplannen. Bij het plannen kijken we goed naar hoe lang iemand wacht en welk soort klachten iemand heeft. Als we na deze twee weken nog geen contact hebben opgenomen, dan doen we dat zo snel mogelijk. We vragen iedereen nogmaals ons niet te bellen. Wij nemen contact op.”

De inhaalwerkzaamheden hebben betrekking op alle specialismen waar een wachtlijst voor is, behalve voor Oogheelkunde. Oogheelkunde kent landelijke uitdagingen, waaronder het tekort aan medisch specialisten, dat voor flinke wachtlijsten zorgt. Voor de coronacrisis heeft Adrz hier een aantal maatregelen voor getroffen die succes hebben gehad. De wachtlijst bleef echter wel bestaan en is tijdens de coronacrisis gestaag gegroeid. Patiënten die voor Oogheelkunde bij Adrz op de wachtlijst staan, worden daarom apart benaderd.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden