Een Ready2Help-vrijwilliger doet boodschappen om mensen te helpen. FOTO: Lieke Vermeulen
Een Ready2Help-vrijwilliger doet boodschappen om mensen te helpen. FOTO: Lieke Vermeulen (Foto: 2020 Lieke Vermeulen)

Waar kunnen we naartoe met al onze vragen?

De impact van de coronacrisis is enorm. Als het even kan werken we thuis. Onze kinderen zijn al weken thuis. Mensen kunnen niet naar buiten omdat zij zelf verkouden zijn of een zieke hebben in hun gezin, en ga zo nog maar even door. De onzekerheid en angst neemt bij veel mensen toe. Waar kunnen we naartoe met al onze vragen? En hoe houden we onszelf staande in deze onzekere tijd?

door Rachel van Westen

De deur van het SMWO in Goes is dicht, maar telefonisch zijn de medewerkers zeker bereikbaar en beschikbaar. “We hebben een heel breed pallet aan dienstverlening, dus de vragen die we krijgen zijn heel divers”, vertelt Yvonne van Renswoude, leidinggevende bij het SMWO. “Vanuit het welzijnswerk hebben we een aantal vrijwillige diensten. Normaal gesproken gaan de vrijwilligers langs bij de mensen, maar dat kan nu niet. Natuurlijk houden de vrijwilligers wel contact en zij merken dat veel mensen behoefte hebben aan een praatje of een luisterend oor. Er zijn ook praktische vragen rondom het boodschappen doen of de hond uitlaten. We hebben vrijwilligers die dat oppakken, maar we hebben ook best wel wat kwetsbare vrijwilligers die nu liever niet naar buiten gaan. Op dit moment hebben we dus echt wel behoefte aan extra vrijwilligers. Mensen die iets willen doen voor een ander, kunnen zich bij ons aanmelden. Er zijn ook best wel wat vragen rondom financiën. We bieden hulp aan kwetsbare mensen met het invullen van de belastingaangifte of de kwijtschelding. Daar hadden we en hele week voor ingericht, de SaBeWa-week. Die is nu gecanceld omdat mensen niet meer fysiek kunnen komen. Deze mensen krijgen uitstel van de kwijtschelding. Als mensen toch bang zijn dat ze in de knoop komen of het niet goed begrijpen, kunnen ze gewoon bellen. Er komen steeds meer vragen van ouders met kwetsbare kinderen, zoals kinderen met autisme. Deze kinderen hebben nu hun ritme niet, dus dat is heel zorgelijk. We verwachten dat dit soort vragen wel gaan toenemen. Hoe langer mensen bij elkaar zitten, hoe meer druk en stress het kan gaan geven. Maar telefonisch of met videobellen kunnen we wel advies en tips geven. Ook mensen die hulp nodig hebben bij regelingen die de overheid in het leven heeft geroepen, kunnen bellen. We hebben een belteam ingericht voor alle soorten vragen. Ook mensen die iets voor een ander willen betekenen kunnen met dit nummer bellen. Het belteam is elke dag bereikbaar via 0113 – 277 111.

Ook het Rode Kruis heeft een belteam ingericht, waar je naar kunt bellen als je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig hebt. De Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888) is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 21.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur. “Op dit moment krijgen we veel telefoontjes binnen van mensen die vragen of zij in hun specifieke situatie nog naar buiten kunnen, vragen over hun eigen gezondheid, maar ook praktische vragen van mensen die zelf hun huis niet meer uit kunnen en boodschappen moeten doen of de hond uit moeten laten”, laat Iris van Deinse, woordvoerder van het Rode Kruis, weten. “Wat ook opvalt is dat wij de laatste dagen veel vragen binnenkrijgen van ouderen die niet weten of ze nog veilig boodschappen kunnen doen, omdat zij zich afvragen of het lukt om 1,5 meter afstand te houden. Ook zijn er mensen die kampen met eenzaamheid en stress nu zij in thuisquarantaine zitten. Wij helpen door het geven van tips.” Op de website van het Rode Kruis zijn ook tips te vinden. Op www.rodekruis.nl/download-voorlichtingsmiddelen-coronavirus vind je folders met tips over hoe je kunt omgaan met stress door het coronavirus of hoe je de kans op besmetting kunt verkleinen. Alle flyers zijn gratis te downloaden.



Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden