De opening van de knooppunt Drie Klauwen bleef tot het eind spannend vanwege de weersomstandigheden. Asfalteren kan alleen als het niet regent. FOTO: Timo van de Kasteele
De opening van de knooppunt Drie Klauwen bleef tot het eind spannend vanwege de weersomstandigheden. Asfalteren kan alleen als het niet regent. FOTO: Timo van de Kasteele (Foto: )

In één streep van Goes naar Gent

Geen tijdelijke rotondes en verkeerslichten meer. Vanaf nu rijd je in een ruk van Goes naar Gent. Sneller en bovenal veiliger. Verkeersknooppunt Drie Klauwen bij 's-Heerenhoek maakt dat met viaducten en fly-overs mogelijk.

door Timo van de Kasteele

's-Heerenhoek - Het bleef tot het laatst spannend of het knooppunt tussen 's-Heerenhoek en Nieuwdorp deze week wel open kon gaan. Uitvoerder Tractaatweg BV moest alle zeilen bijzetten. Vijf dagen voor de opening missen nog diverse verkeersborden, ontbreekt er nog wegmarkeringen, stukken vangrail en een nieuwe asfaltlaag in de bocht van de Westerscheldetunnel richting Goes. Dat laatste kon alleen gebeuren bij droog weer en weinig wind. Vanwege de vele regen en wind afgelopen weekend kon aannemer Boskalis één rijrichting niet voorzien van de definitieve asfaltdeklaag. Het gaat om de rijrichting vanaf de Westerscheldetunnel richting Goes. Dit betekent dat de asfaltmachines nog een keer terug moeten komen voor de laatste werkzaamheden. Datum voor deze werkzaamheden wordt zo spoedig mogelijk ingepland op basis van beschikbaarheid van de asfaltmachines en de weersverwachtingen. De komende periode kan het verkeer gewoon gebruik maken van het nieuwe knooppunt. Het verkeer vanaf de Westerscheldetunnel richting Goes kan met 50 kilometer per uur rijden over één rijstrook. Tot slot moest het knooppunt nog worden aangesloten op de Sloeweg, Westerscheldetunnelweg en Bernhardweg. Ruim anderhalf jaar is gewerkt aan het knooppunt dat Goes nu nog sneller met Gent verbindt. ,,Het werkt is binnen budget gebleven", zegt Danny Hanisch, manager techniek Sloeweg II. Hij is trots op het project. ,,Klachten hebben we niet of nauwelijks gehad. Voor het verkeer was de rotonde op de Sloeweg even wennen. Maar al snel was iedereen gewend. Reden dat ik op verjaardagen zonder enige schroom durfde te vertellen dat ik aan de Sloeweg werk." Wie straks vanuit Goes, Middelburg of de Westerscheldetunnel naar de A58 rijdt, blijft buiten de drie viaducten. Verkeer vanuit Goes richting Middelburg rijdt over beide viaducten. Die zijn breed van opzet. ,,Motorrijders gaan hier van genieten", zegt Hanisch. Met bijna negen meter is knooppunt Drie Klauw het hoogst van Zeeland. Met rondom uitzicht over het Zeeuwse landschap. ,,Nu is alles nog kaal. Dat verandert dit najaar als we zowel aan de kant van Nieuwdorp als aan de kant van 's-Heerenhoek struiken planten."

Voor een complete doorstroming zijn nu de Belgen aan zet. De R4 Zelzate-Gent moet in 2026 klaar zijn.

Meer berichten