"De deelnemer kan via de app aangeven dat het een gratis rit is, of dat het gaat om gedeelde kosten."
"De deelnemer kan via de app aangeven dat het een gratis rit is, of dat het gaat om gedeelde kosten." (Foto: PR Klokan)

Klokan brengt meerijders bij elkaar

Tijdens de grote staking in het openbaar vervoer vorige week dinsdag zijn mensen op zoek gegaan naar alternatieven. Eén daarvan is de Klokan app die met elkaar meerijden een stuk makkelijker maakt. "Wij hebben een oproep gedaan en 's morgens hadden drieëntwintig chauffeurs al aangegeven dat ze meerijders wilden meenemen", aldus mede-initiatiefnemer John van de Waeter in zijn Vlissingse kantoor. Hij volgde daar de ontwikkelingen via zijn laptop.

ZEELAND - Van de Waeter zat in het wegrestaurant boven de A4 nabij Schiphol. Daar zag hij alle rijbanen vol auto's. "Ik dacht: Dat moet anders kunnen. En bedacht als softwareontwikkelaar een app en lanceerde die drie jaar geleden. Mijn bedrijf heet GoGo Rideshare, te lang om in te tikken voor een app. Dus is er gekozen voor Klokan, dat is Slavisch voor Kangoeroe. "De andere initiatiefneemster Diana Glerum: "Het is een soort dating-app voor autoritjes. Mensen moeten van A naar B en hebben een plaats in hun voertuig over. Anderen moeten van A naar B, maar hebben zelf geen auto. Het is kostendrukkend, het zorgt voor minder files, vervuiling, en parkeerplaatsen. Ook de bereikbaarheid is een aspect. Niet alle bestemmingen zijn bereikbaar met het openbaar vervoer. Hoe leuk is het om met iemand mee te rijden. Het kan iets sociaals hebben en is bovendien efficiënt." Van de Waeter vult haar aan: "Op Facebook zie je pagina's waaruit blijkt dat mensen dankzij het meeliften zijn getrouwd." Voor mensen die slecht ter been zijn of slecht zien is het volgens hem bijna een onneembare hindernis om zich te verplaatsen. Het kan zijn dat iemand een paar straten verderop dezelfde richting uit wil. Dankzij de app komen ze met een paar klikjes met elkaar in contact. Glerum: "Ook zijn er mensen met weinig geld. Zoals studenten op de HZ die van ver komen. Net genoeg geld voor een oud autootje." Als ze zich aanmelden bij Klokan kunnen anderen meerijden en de kosten worden gedeeld. "Het is gratis. Wij vragen geen inschrijfgeld. We worden er financieel niet beter van. Het is een dure hobby. De transacties gaan buiten ons om. De deelnemer kan op de app aangeven dat het een gratis rit is, of dat het gaat om gedeelde kosten." Klokan is nationaal en internationaal actief. "Overal waar internet is kan je het gebruiken. Zelfs op de top van de Himalaya", benadrukt Glerum. "Er zijn vijfhonderd Nederlandse gebruikers en driehonderd in het buitenland, zoals Noord-Europa en Zuid-Amerika. Inmiddels is de app er in acht talen", stelt Van de Waeter. "Ik ken berichten dat een lifters-app onveilig zou zijn. Dat je niet weet welke griezel er komt. Het is nooit honderd procent veilig. Wel hebben wij track & trace. Je kan de nummerplaat van de auto doorsturen naar de partner of familie. Ook werkt de app via GPS en internet en is dus traceerbaar", legt Glerum uit. Van de leden is het emailadres, vaak een portretfoto en de foto van het voertuig bekend. Dat maakt het persoonlijker en minder anoniem.

De autodeel-app Klokan is een samenwerking tussen Diana Glerum en John van de Waeter. Zelf noemen ze het een 'hippie droom' Glerum: "Omdat wij fanatiek hebben gelift en zelf mensen hebben meegenomen. Het is een mooie gelegenheid om mensen te ontmoeten en verhalen te horen. Je kunt een heerlijk discussiepunt krijgen. Verse verhalen horen en ideeën opdoen waar je in je eigen bubbel niet achter komt."

Informatie: www.klokan.org

Meer berichten