Logo de-bevelander.nl


Foto: -

Veer

Het fiets/voetveer tussen Vlissingen en Breskens vaart in zwaar weer en dat is niet voor het eerst. De Westerschelde Ferry heeft te maken met een financieel probleem, want de 2,8 miljoen subsidie van eigenaar Provincie Zeeland is bij lange na niet genoeg. Vorig jaar werd een verlies geleden van 240.000 euro en voor dit jaar ligt er een tekort van 655.000 euro in het verschiet. Er wordt met twee boten gevaren; een is nu drie weken uit de vaart voor onderhoud. Blijft over één boot en, logisch, een boot per uur per afvaart.

Daar wil de provincie in de toekomst naar toe: één boot per uur én hogere tarieven in 2019. Het praktische van dit Westerscheldeveer is de korte verbinding tussen Vlissingen en Breskens in Nederlands overzees gebiedsdeel Zeeuws-Vlaanderen. Het scheelt kilometers omrijden door de Westerscheldetunnel en de Zeeuwse bestuurders hebben indertijd plechtig beloofd dat er een fiets/voetveer zou blijven varen. Door de week op gezette tijden vol met scholieren en woon/werkverkeer. Dat is de basis en de plus zou gemaakt moeten worden door toeristen. Daarom moet de overtocht dringend opgeleukt worden. Gedacht wordt aan eten (malende mondjes mauwen niet) zoals broodje kroket en erwtensoep. Maar waar laat je dat op zo'n betrekkelijk kleine boot.
De personeelskosten zijn al hoog, met horecapersoneel worden die alleen maar hoger. En deze normale snacks zijn niet direct super winstgevend. De prijs per overtocht zit ook aan een maximum want anders blijven de passagiers weg. Het moet betaalbaar, leuk, aangenaam, gezellig, nuttig, kortom een uitje zijn om met de boot te gaan. Zoals vroeger in de hoogtijdagen van de PSD, met dé boot mee. De provincie zal veer-kracht moeten tonen, bereid zijn om een extra financiële veer te laten en de juiste koers te varen.

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox