Logo de-bevelander.nl

Brief aan een Zeeuw

Beste Geert van Oorschot,
Als uitgever weet u als geen ander het effect van de juiste verwoording, de juiste verpakking om een idee of boodschap over de bühne te krijgen. Je kunt tegenwoordig geen auto-, aftershave- of shampooreclame kijken zonder dat ik eraan word herinnerd wat voor vrouwen er wel niet om die consumptiegoederen als bij magie heen hangen. Maar: zo'n sedan verkoopt gewoon lekkerder als er een wulpse deerne met smoky eyes vanaf de bijrijdersstoel naar je zit te kijken. Daarbij roept GroenLinks al jaren dat het beter is om samen te douchen, dus die shampooreclames hebben eigenlijk ook vooral een diepere, idealistische laag.

Alleen die aftershave snap ik niet: als ik net met kokend water mijn kaken heb geschoren, zit ik er niet op te wachten dat een vrouw, notabene vaak in je eigen overhemd, met haar nepnagels goedkeurend over je wangen gaat zitten krassen.

Maar goed, ik dwaal af. Mijn punt is: de verpakking is belangrijk. Zeker bij minder triviale dingen. Nu las ik dat binnenkort bij 1,2 miljoen gezinnen in Zeeland en omstreken de jodiumpillen weer in de brievenbus zullen vallen.

Bij eerdere initiatieven ging dat niet zo lekker: in 2010 moest men ze afhalen, maar dat gebeurde niet; in 2013 leken de ongeadresseerde enveloppen spam en werden weggegooid. Nu heb ik nog nooit gehoord van een kernramp die zich óók laat tegenhouden door een 'Nee-nee'-sticker, dus misschien moeten we hier eens een leuk marketingbureau op zetten.

Making jodium fun. Spotjes vol postbodes met lieve dames en goedgeklede heren, die aankondigen dat er binnenkort een pakketje met belangrijke inhoud op de mat valt. Moet toch te doen zijn?

Reageer als eerste
Meer berichten